Yleiset kysymykset

Tällä sivulla vastataan yleisimpiin kysymyksiin liittyen palveluihin, tilaamiseen ja hallinnoinnin käytäntöihin. Asiakaspalvelumme vastaa mielellään kaikkin kysymyksiin liittyen palveluihimme.

Yleiset kysymykset

Tilaamisesta, laskutuksesta ja irtisanomisesta

keywords: palvelu sisältö ssh hallintapaneeli suomennos irc lisäarvopalvelu laskutus

Palveluiden normaali toimitusaika on 1-7 vuorokautta. Useimmat palvelut toimitetaan kuitenkin jo alle vuorokaudessa. Mahdollisista viivästyksistä ilmoitetaan aina asiakkaalle erikseen.

Verkkotunnuksen tai lisäpalvelun toimitus aloitetaan vasta, kun siihen liittyvä maksu on kokonaisuudessaan suoritettu. Nordea Connect -palvelun kautta tehdyt maksut rekisteröityvät heti. Asiakas voi myös toimittaa kopion tilisiirron tiedoista nopeuttaakseen tilauksen käsittelyä. Tavalliset tilisiirrot rekisteröityvät normaalisti maksun jälkeisen kolmen pankkipäivän aikana.

Varmistakaa sähköpostiosoitteenne toimivuus, sillä kaikki tilin tiedot, laskut ja asiakaspalveluviestit lähetetään ensisijaisesti sähköpostitse. Tarkistakaa, että sähköpostinne ei ole esimerkiksi täynnä tai muuten toimimaton. Viestit sisältävät usein teknistä tietoa ja monet sähköpostioperaattorit voivat pitää viestejä roskaposteina. Tarkistakaa siis myös roskapostinne viestiemme varalta. On tärkeää, että yhteystietonne on aina ajan tasalla. Yhteystiedot tulee päivittää hallintapaneeliin ja ilmoittaa asiakaspalveluumme kirjallisesti (sähköposti tai kirje).

Palveluiden laskut tulevat ensisijaisesti sähköpostiin. Sähköpostiviestistä löytyy laskun tiedot, jolla sen voi maksaa tilisiirtona haluamastaan pankista. Laskun erittely ja tarkemmat tiedot löytyvät sähköpostiviestin liitetiedostosta. Viestissä toimitetaan myös turvallisen Nordea Connect -palvelun linkki, josta laskun voi maksaa yleisimmillä verkkopankeilla tai PayPal-maksuna.

Kirjeitse tai verkkolaskuina lähetetyistä laskuista ja huomautuksista veloitetaan laskutuslisä, joka perustuu kunkin laskutustavan aiheuttamiin kokonaiskustannuksiin. Sähköpostitse lähetettävät laskut ovat veloituksettomia (ei koske huomautuksia). Kirjelaskun ja verkkolaskun hinnasto löytyy lisäpalveluiden hinnastosta. Verkkolaskua varten tulee antaa verkkolaskutunniste tilauksen Laskutusosoite-kentässä.

Lähetetty lasku tulee aina maksaa viimeistään eräpäivänä. Mikäli laskua ei ole maksettu eräpäivään mennessä voi palvelu sulkeutua väliaikaisesti. Sulkeutuneen palvelun avauksesta veloitetaan hinnaston mukaisesti. Peruutustilanteissa maksu palautetaan asiakkaan ilmoittamalle pankkitilille sopimusehtojen mukaisesti.

Tilaus on toistaiseksi voimassaoleva, eli tilaus jatkuu automaattisesti uudella laskutuskaudella mikäli sitä ei ole irtisanottu. Tilaus tulee irtisanoa vähintään kuukautta ennen uutta laskutuskautta. Vahvistämme irtisanomisen aina erikseen turvallisuussyistä.

Arvonlisävero sisältyy aina laskuihimme. Yhteisökaupan käänteisen verovelvollisuuden menettely on mahdollista asiakkaan pyynnöstä vain mikäli laskun arvonlisäveroton loppusumma on yli 500 euroa. Arvonlisäverollisten laskujen arvonlisäveroa voi asiakas hakea hyvitettäväksi asiakasyrityksen sijoittautumismaan käytäntöjen mukaisesti.

Webhotelleista

keywords: ssh hallintapaneeli suomennos irc lisäarvopalvelu git paketin päivitys webhotelli paketin valinta

Webhotelliin hintaan ei kuulu verkkotunnusta. Verkkotunnuksista veloitetaan hinnaston mukaan. Webhotellia voi kuitenkin käyttää myös ilman erikseen tilattavaa verkkotunnusta ja asiakas voi itse vapaasti liittää omia verkkotunnuksiaan webhotelliin.

Tilaus on sitova ja toistaiseksi voimassaoleva. Webhotellin tilauksen ja sen osuuden tilauksesta voi peruuttaa vapaasti 14 vuorokauden kuluttua tilauksesta. Lisäpalveluiden tai verkkotunnuksien tilausta tai osuutta palvelusta ei voi peruuttaa.

Webhotelli Startti-paketti soveltuu aloitteleville ja pienille sivustoille, joissa on vain vähän aineistoa ja vähän kävijöitä. Startti-pakettia ei suositella WordPress, Joomla!, Drupal tai muiden raskaiden sovelluksien käyttöön. Katso WordPressillä toteutettu testisivu Startti-paketilla.

Webhotelli Perus-paketti soveltuu paremmin keskisuurille sivustoille, jossa on mahdollisesti kohtalaisesti kävijöitä ja aineistoa. Perus-paketti riittää yleensä WordPress, Joomla! tai Drupal käyttöön ilman lisäosia ja vähäisellä käytöllä. Katso WordPressillä toteutettu testisivu Perus-paketilla.

Webhotelli Teho-paketti soveltuu parhaiten kasvaville sivustoille, jossa on mahdollisesti paljon kävijöitä ja paljon monipuolista aineistoa. Teho-paketti riittää yleensä normaaliin WordPress, Joomla! tai Drupal käyttöön. Katso WordPressillä toteutettu testisivu Teho-paketilla.

Yrityspaketit on suunnattu yrityksille ja vaativille käyttäjille. Ne soveltuvat parhaiten verkkokaupoille, suosituille ja raskaille sivustoille tai suurelle yhteisölle. Hyvä valinta tehokkaaseen WordPress-käyttöön tai verkkokauppalle.

Paketin voi päivittää suurempaan laskutuskauden vaihteessa tai kesken laskutuskauden. Vanhan paketin voi päivittää myös pienempään kesken laskutuskauden, mutta jo maksettua palvelumaksua ei hyvitetä. Mikäli päivitys suurempaan pakettiin tehdään kesken laskutuskauden, niin teemme uuden laskun, jossa hyvitetään vanhan paketin käyttämätön aika ja uusi paketti laskutetaan laskutuskauden loppuun asti. Paketin voi päivittää asiakasjärjestelmän kautta.

Raskaaseen käyttöön, usean sivuston ylläpitoon, kehitysympäristöksi tai muuhun erityiskäyttöön ei sovellu webhotellipaketti, vaan näihin tarkoituksiin paras vaihtoehto on oma palvelin, joihin voitte tutustua Palvelimet-sivuilla.

Palvelun sisältöä laajentaa lukuisat lisäarvopalvelut kuten hallintapaneeli, kotisivukone, SSH-yhteys, sovellusarkisto ja GIT-versionhallinta. SSH-palvelu on tarkoitettu ainoastaan tiedostojen ja tietokantojen tehokkaampaan ja turvallisempaan käyttöön. Palvelu ei sovellu ohjelmien kääntämiseen tai IRC-käyttöön.

Hallintapaneelin kielikäännökset ovat epätäydellisiä. Hallintapaneeli tai esimerkiksi kotisivukone ei välttämättä toimi täysin kaikilla selaimilla.

Verkkotunnuksista

keywords: domain verkkotunnus tilaus .fi

Verkkotunnuksen toimitus aloitetaan vasta, kun siihen liittyvä maksu on kokonaisuudessaan suoritettu. Nordea Connect -maksut rekisteröityvät automaattisesti heti maksun tekemisen jälkeen. Tilaus on sitova ja toistaiseksi voimassaoleva. Vapaa perumisoikeus (14 pv) ei koske verkkotunnuksia eikä niiden osuutta tilauksen hinnasta. Verkkotunnuksen siirrosta peritään normaali verkkotunnusmaksu ja verkkotunnuksen voimassaoloa lisätään laskutuskauden mukaisesti. Verkkotunnuksen siirto itsessään on veloitukseton.

Verkkotunnuksen laskussa merkitty voimassaoloaika on viitteellinen ja todellinen voimassaoloaika riippuu verkkotunnuksen toimitusajankohdasta ja siirron tapauksessa verkkotunnuksen aikaisemmasta voimassaoloajasta, jolloin aikaisempi voimassaoloaika siirtyy laskutuksen loppuun. Verkkotunnus on kuitenkin voimassa vähintään laskussa merkityn ajan.

Verkkotunnuksen tilaajan tulee ehdottomasti varmistua tilaamansa verkkotunnuksen lainmukaisuudesta (ks. ohjeet lainmukaisuudesta).

Kansallisia merkkejä (ä, ö jne.) sisältäviä verkkotunnuksia ei suositella ensisijaiseksi verkkotunnukseksi (ks. ohjeet kansallisista merkeistä).

Verkkotunnukset ovat aina asiakkaan hallinnassa. Verkkotunnuksen WHOIS-tietoihin asetetaan kuitenkin oletuksena Suncometin tiedot, joilla suojataan asiakkaan yksityisyys. WHOIS-tiedot eivät vaikuta Suncometin ja asiakkaan välisiin sopimuksiin eikä verkkotunnuksen hallintasuhteeseen. WHOIS-tietoihin voidaan asettaa mitkä tahansa tiedot asiakas vain haluaa. WHOIS-tietojen muutos on maksullinen palvelu. Verkkotunnuksista .fi-tunnuksilla on erityisasema ja .fi-tunnuksien tietoihin tulee aina asiakkaan tiedot.

Verkkotunnuksen haltijan vaihdos tai verkkotunnuksen yhteystietojen (WHOIS) muutokset ovat maksullisia, joista veloitetaan erikseen hinnaston mukaisesti.

Palvelimien ja palveluiden sijainti

keywords: palvelimet palvelut sijainti

Webhotellien palvelimet sijaitsevat Suomessa ja Hollannissa.

Nimipalvelimet löytyvät myös Saksasta, Yhdysvalloista ja Singaporesta (maantieteellinen hajauttaminen).

Omat tiimimme palvelinkeskuksien henkilökunnassa takaa palvelintemme laitteistojen sekä verkkojen toiminnan ympäri vuorokauden jokaisena päivänä vuodessa.

Suomen palvelinkeskuksen HEL1 tiedot.

Hollannin palvelinkeskuksen AMS-01 tiedot.

Verkkotunnuksien keskusrekisterit sijaitsevat useassa eri maassa maailmanlaajuisesti. Vain Euroopan unionin maiden päätteiden rekisterit sijaitsevat Euroopan unionin alueella.

Ulkopuolisten palveluiden (esim. Google Workspace tai Microsoft 365) palvelut toimivat pääosin Euroopan unionin alueella, mutta myös Yhdysvalloissa ja maailmanlaajuisesti.

Siirtyminen palveluntarjoajien välillä

keywords: siirto välittäjän vaihto EPP auth code authorization key transfer ID

Palveluntarjoan vaihtamisen yhteydessä verkkotunnus, sivut, sähköpostit tai muut palveluun tallennetut tiedot eivät siirry automaattisesti. Lähtökohtaisesti asiakas on itse vastuussa tietojensa siirtämisestä sekä sovelluksien ja sähköpostiasetuksien päivittämisestä. Lisäksi asiakkaan tulee itse hankkia kaikki tarvittavat tiedot siirtoja varten eikä uudella palveluntarjoajalla usein ole mahdollisuuksia tai edes valtuuksia näitä tietoja asiakkaan puolesta hankkia.

Tarjoamme tietojen siirtoon ja palveluntarjoajan vaihtamiseen avaimet-käteen palvelua.

Verkkotunnuksen siirron voi tilata verkkokaupastamme.

Verkkotunnuksen siirrossa verkkotunnuksen lukitus tulee poistaa. Verkkotunnuksen mahdolliset DNSSEC-asetukset tulee myös poistaa. Siirtoa varten tarvitsette verkkotunnuksen välittäjän vaihtoavaimen, jonka saatte nykyiseltä palveluntarjoajalta. Vaihtoavain voi olla myös nimeltään: EPP, auth code, authorization key, transfer ID tms.

Siirron valmistuttua verkkotunnuksen nimipalvelimet päivitetään osoittamaan Suncometin palvelimelle asiakkaan pyynnöstä.

Osa verkkotunnuspäätteistä edellyttää siirron hyväksymistä verkkotunnuksen WHOIS-tietojen sähköpostiosoitteesta. Siirto vahvistetaan siirtymällä sähköpostiviestin tarjoamaan osoitteeseen ja sieltä klikkaamalla siirron vahvistuspainiketta (I Authorize, I Accept, I Approve tms).

Voitte tarvittaessa pyytää vanhaa palveluntarjoajaanne suorittamaan kaikki edellä mainitut kohdat ja toimittamaan tarvittavat tiedot siirtoa varten. Verkkotunnuksen siirto voi viedä kaikkiaan jopa neljätoista vuorokautta.

Verkkotunnuksen siirtyessä palveluumme sen nimipalvelu- ja sähköpostiasetukset muuttuvat palvelumme oletusasetuksille. Mikäli verkkotunnuksen sähköpostipalvelut tai alidomainit halutaan osoittavan muualle, tulee muutokset näihin asetuksiin tehdä hallintapaneelista ennen verkkotunnuksen siirtymistä.

Yhteystiedot, laskutustiedot ja viestintä

keywords: yhteystiedot henkilötiedot osoitteen muutos roskaposti, roskakori, lasku

Yhteystietojen pitäminen ajantasalla on erityisen tärkeää. Pahimmillaan vanhentuneet yhteystiedot voivat johtaa palvelun väliaikaiseen sulkeutumiseen tai verkkotunnuksen menetykseen.

Palveluihimme liittyy neljänlaisia yhteystietoja: laskutuksen yhteystiedot, yhteyshenkilön yhteystiedot, hallintapaneelin tekniset yhteystiedot ja verkkotunnuksien yhteystiedot (WHOIS).

Laskutuksen yhteystietoja käytetään laskutuksen hoitamiseen. Ne on tärkeä pitää ajantasalla, jotta laskutuksemme saa teihin tarvittaessa yhteyttä. Laskutuksen yhteystiedot voitte päivittää asiakasjärjestelmästä.

Yhteyshenkilön yhteystietoja käytetään tilin asioiden hoitamiseen. Yhteystietoja käytetään tilanteissa, kun asiakaspalvelumme tulee ottaa asiakkaaseen yhteyttä ja kun asiakas ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme. Jokainen tilaus on yhden yhteyshenkilön alaisuudessa ja vain yhteyshenkilö voi hallinnoida tilauksen tietoja. Yhteyshenkilön tiedot voitte päivittää myös asiakasjärjestelmästä.

Hallintapaneeliin voitte asettaa sähköpostiosoitteen, jonne hallintapaneeli, palvelin tai asiakaspalvelumme lähettää tiliin liittyviä teknisiä viestejä. Samalla sähköpostilla voitte myös tarvittaessa palauttaa tilin salasanan. Yhteyssähköpostin asettaminen onnistuu hallintapaneeliin kirjautumisen jälkeen oikealta ylhäältä klikkaamalla käyttäjätunnusta ja sieltä Yhteystiedot (Contact Information). Samasta paikasta voi asettaa myös mitä ilmoituksia haluaa vastaanottaa. Palveluihin liittyvät tekniset tiedotteet ja niiden RSS-syöte löytyy omilta sivuiltaan.

Verkkotunnuksen yhteystiedot tulevat rekisterille tietoon ja osittain myös julkisesti WHOIS-tietokantaan. Verkkotunnuksien yhteystietojen pitäminen ajantasalla perustuu lakiin (Tietoyhteiskuntakaari 2014/917 167 §) ja sen tekemättä jättäminen voi johtaa jopa verkkotunnuksen poistamiseen (Tietoyhteiskuntakaari 2014/917 169 §). Verkkotunnuksen yhteystiedot voitte päivittää asiakasjärjestelmän ja asiakaspalvelumme kautta.

Asiakkaalle lähetetyt laskut, tilin tiedot tai muut tekniset viestit voivat helposti joutua roskakoriin tai roskapostikansioon niiden sisältämien teknisten tietojen takia. Tästä syystä suncomet.fi ja suncomet.com tulisi lisätä sähköposteihin erikseen sallittujen (turvallisten) lähettäjien listalle.

Oheessa ohjeita eri sähköpostipalveluihin ja ohjelmiin.

Gmail

1. Kirjautukaa Gmailiin
2. Klikatkaa hakukentässä olevaa nuolta (Näytä hakuasetukset)
3. Kirjoittakaa Kohteesta-kenttään: @suncomet.fi
4. Klikatkaa Luo suodatin
5. Valitkaa Älä koskaan siirrä roskapostiin
6. Klikatkaa Luo Suodatin
Linkki Gmail-ohjeisiin englanniksi.

Hotmail / Outlook.com / Live

Lisätkää *@suncomet.fi ja @suncomet.fi turvallisten lähettäjien listalle. Linkki Outlook.com-ohjeisiin.

Yahoo!

Luokaa suodatin, joka siirtää @suncomet.fi lähettäjän viestit Saapuneet -kansioon. Linkki Yahoo!-ohjeisiin englanniksi.

Microsoft Outlook -ohjelma

Merkitkää @suncomet.fi turvallisten lähettäjien listalle. Linkki Outlook-ohjeisiin.

Apple Mail -ohjelma

Lisätkää @suncomet.fi yhteystietoihin. Linkki Apple Mail -ohjeisiin.

Mozilla Thunderbird -ohjelma

Merkitse @suncomet.fi viestit "Ei roskapostiksi" ja tarvittaessa luokaa suodatin, joka merkitsee @suncomet.fi lähettäjän viestit "Ei roskapostiksi". Linkki Thunderbird-ohjeisiin.

Lue lisää

Suncomet Oy

Suncomet Oy Suncomet Oy on vuonna 2001 perustettu täysin suomalainen yritys, joka tarjoaa asiakkaillensa huippuedullisia, mutta laadukkaita webhotelli- ja verkkotunnus- sekä palvelinratkaisuja. Vuonna 2001 Internet

Lue lisää »

Yleisimmät ratkaisut ongelmiin

Ennen yhteydenottoa ongelmissa, olkaa hyvä ja käykää huolella läpi seuraavat ohjeet sillä siihen saattaa löytyä jo vastaus. Näin vältämme turhat ruuhkat asiakaspalvelussamme ja voimme palvella

Lue lisää »

Mikä on webhotelli?

Webhotellilla tarkoitetaan palvelua, jossa voidaan säilyttää omia kotisivuja, foorumia, käyttää sähköpostia ja paljon muuta. Lyhyesti sanottuna webhotelli tarkoittaa siis palvelua, joka mahdollistaa tavanomaisen viestinnän www-ympäristössä.

Lue lisää »

Mikä on domaini?

Domainilla, eli verkkotunnuksella tarkoitetaan palvelua, joka mahdollistaa oman nimen, nimimerkin, tuotemerkin tai muun vastaavan helpommin muistettavan sanan tai merkkijonon yhdistämisen palvelinpalveluihin ilman, että pitäisi muistaa

Lue lisää »

Yrityspakettien ominaisuudet

Yrityspaketti on erityisesti tarkoitettu yrityksille tai organisaatioille, joille nopeus ja toimintavarmuus ovat ensisijaisen tärkeitä. Yrityspaketti toteutetaan erillisellä Cloud-palvelualustalla ja nopeilla SSD-levyillä, joka mahdollistaa poikkeuksellisen toimintavarmuuden

Lue lisää »

Tekniset kysymykset

Näillä sivuilla vastataan yleisimpiin tekniisiin ongelmiin ja kysymyksiin. Mikäli vastausta ei löydy näiltä sivuilta tai jokin kohta on epäselvä, niin asiakaspalvelumme vastaa mielellään kaikkiin kysymyksiin

Lue lisää »