Allmänna frågor

Den här sidan svarar på de vanligaste frågorna om tjänster, beställning och hanteringsprinciper. Vår kundtjänst svarar gärna på alla frågor relaterade till våra tjänster.

Allmänna frågor

Beställning, fakturering och uppsägning

nyckelord: serviceinnehåll ssh dashboard suomennos irc mervärdestjänst fakturering

Den normala leveranstiden för tjänster är 1-7 dagar. De flesta tjänster levereras dock på mindre än 24 timmar. Eventuella förseningar meddelas alltid till kunden separat.

Leveransen av ett domännamn eller ytterligare tjänst startar inte förrän hela betalningen har gjorts. Betalningar som görs med betalkort eller PayPal registreras omedelbart. Kunden kan också tillhandahålla en kopia av kreditöverföringsinformationen för att påskynda behandlingen av beställningen. Vanliga kreditöverföringar registreras normalt under de tre arbetsdagarna efter betalning.

Kontrollera att din e-postadress fungerar, eftersom all kontoinformation, fakturor och kundtjänstmeddelanden i första hand skickas via e-post. Kontrollera att din e-post inte är fullständig eller på annat sätt passivitet, till exempel. Meddelanden innehåller ofta teknisk information och många e-postoperatörer kan överväga skräppost. Så kolla din skräppost för våra meddelanden också. Det är viktigt att dina kontaktuppgifter alltid är uppdaterade. Kontaktuppgifter måste uppdateras på instrumentpanelen och meddelas vår kundtjänst skriftligen (e-post eller brev).

Fakturor för tjänster skickas i första hand till e-post. E-postmeddelandet innehåller information om fakturan som kan användas för att betala den via banköverföring från en bank som du behöver. Fakturaspecifikationen och mer detaljerad information finns i e-postbilagan. Meddelandet innehåller också en säker betaltjänstlänk, från vilken fakturan kan betalas med PayPal betalning eller som betalning.

Fakturor och anteckningar som skickas med brev eller e-faktura är föremål för en faktureringsavgift baserad på den totala kostnaden för varje faktureringsmetod. Fakturor som skickas via e-post är kostnadsfria (inte för anteckningar). Prislistan för brevfakturor och e-fakturor finns i prislistan för ytterligare tjänster. För e-fakturering måste du ange ett e-faktura-ID i fältet Faktureringsadress på ordern.

Den skickade fakturan måste alltid betalas senast förfallodagen. Om fakturan inte har betalats på förfallodagen kan tjänsten stängas tillfälligt. Öppnandet av den stängda tjänsten debiteras enligt prislistan. Vid annullering kommer betalningen att returneras till det bankkonto som kunden angett i enlighet med villkoren i avtalet.

Ordern är giltig på obestämd tid, dvs ordern fortsätter automatiskt under den nya faktureringsperioden om den inte har avslutats. Ordern måste avslutas minst en månad före den nya faktureringsperioden. Vi stärker alltid uppsägningen separat av säkerhetsskäl.

Moms ingår alltid i våra fakturor. Förfarandet för omvänd avgift för företagshandel är endast möjligt på kundens begäran om fakturans totala belopp, exklusive moms, överstiger 500 euro. Moms på fakturor med moms kan sökas för återbetalning i enlighet med policyerna för det land där kundföretaget är etablerat.

Om webbhotell

nyckelord: ssh dashboard suomennos irc mervärdestjänst git paket uppdatering värdpaket val

I priset för värdhotellet ingår inget domännamn. Domäner debiteras enligt prislistan. Men du kan också använda värdföretaget utan ett separat beställt domännamn, och kunden är fri att associera sina egna domäner med värdföretaget.

Ordern är bindande och giltig tills vidare. Prenumerationen på värdföretaget och dess andel av ordern kan avbrytas fritt 14 dagar efter beställningen. Prenumerationer på ytterligare tjänster eller domäner eller en del av tjänsten kan inte avbrytas.

Gästfrihet StarttiPaketet är lämpligt för nybörjare och små webbplatser med lite material och få besökare. Starttipaketet rekommenderas inte för WordPress, Joomla!, Drupal eller andra tunga applikationer. Se WordPress implementerat testsida Starttipaket.

Gästfrihet Peruspaketet är mer lämpligt för medelstora webbplatser med potentiellt måttliga besökare och material. Perus"WordPress" -paketet är vanligtvis tillräckligt för WordPress, Joomla! eller Drupal utan tillägg och med minimal användning. Se WordPress implementerat testsida Peruspaket.

Gästfrihet TehoPaketet är bäst lämpat för växande webbplatser med potentiellt många besökare och mycket varierat material. Tehopaketet är vanligtvis tillräckligt för vanlig WordPress, Joomla! eller Drupal. Se WordPress implementerat testsida Tehopaket.

Affärspaket riktar sig till företag och krävande användare. De är bäst lämpade för onlinebutiker, populära och tunga webbplatser eller den stora gemenskapen. Ett bra val för kraftfull WordPress-användning eller e-handel.

Paketet kan uppgraderas till ett större paket vid faktureringsperiodens slut eller i mitten av faktureringsperioden. Det gamla paketet kan också uppgraderas till ett mindre paket i mitten av faktureringsperioden, men serviceavgiften som redan betalats återbetalas inte. Om uppgraderingen till ett större paket görs i mitten av faktureringsperioden kommer vi att utfärda en ny faktura för att återbetala den oanvända tiden för det gamla paketet och det nya paketet faktureras fram till slutet av faktureringsperioden. Paketet kan uppdateras via klientsystemet.

För tung användning, underhåll på flera platser,utvecklingsmiljö eller annan speciell användning är ett värdpaket inte lämpligt, men för dessa ändamål är det bästa alternativet din egen server, som du kan komma åt på serverssidan .

Innehållet i tjänsten utökas av många mervärdestjänster som instrumentpanel, webbplatsbyggare, SSH-anslutning, programarkiv och GIT-versionskontroll. SSH-tjänsten är endast för effektivare och säkrare användning av filer och databaser. Tjänsten är inte lämplig för att sammanställa program eller använda IRC.

Språköversättningarna på instrumentpanelen är ofullständiga. Instrumentpanelen eller till exempel startsidedatorn kanske inte fungerar fullt ut på alla bläddringsspel.

Domäner

nyckelord: domändomänprenumeration .fi

Domännamnsleveransen startar inte förrän hela betalningen har gjorts. Betalkort och PayPal registreras automatiskt omedelbart efter att betalningen har gjorts. Ordern är bindande och giltig tills vidare. Ångerrätten (14 dagar) gäller inte domäner eller deras andel av beställningens pris. Domännamnsöverföring omfattas av en standardavgift för domännamn och domännamnets giltighet ökas beroende på faktureringsperioden. Domänöverföringen i sig är gratis.

Giltighetstiden som anges på domännamnsfakturan är vägledande och den faktiska giltighetstiden beror på datum för leverans av domännamnet och, vid en överföring, domännamnets tidigare giltighetstid, när den tidigare giltighetstiden skjuts upp till slutet av faktureringen. Domännamnet är dock giltigt under minst den tid som markerats på fakturan.

Det är absolut nödvändigt att prenumeranten på domännamnet säkerställer lagligheten hos det domännamn som de har prenumererat på (se avsnitt 4.1). instruktioner om laglighet).

Domännamn som innehåller nationella tecken (t.ex. uh, etc.) rekommenderas inte som primärt domännamn (se IAS 19, 2004). instruktioner om nationella tecken).

Domännamn är alltid under kundkontroll. Som standard är dock suncomet-data inställda på WHOIS-data i domänen för att skydda kundens integritet. WHOIS-data påverkar inte avtalen mellan Suncomet och kunden eller domännamnshanteringsrelationen. Whois-data kan ställas in på vilken information kunden bara vill. En ändring av WHOIS-data är en betald tjänst. Domänerna har en särskild status och informationen om FI-koderna innehåller alltid kundens data.

Byte av domännamnsinnehavare eller ändringar av domännamnskontaktuppgifterna (WHOIS) är föremål för en avgift som debiteras separat enligt prislistan.

Plats för servrar och tjänster

nyckelord: plats för servertjänster

Värdföretagens servrar finns i Finland och Nederländerna.

Namnservrar finns också i Tyskland, USA och Singapore (geografisk decentralisering).

Våra egna team på datacenterpersonal garanterar driften av våra servrars hårdvara och nätverk dygnet runt alla dagar på året.

Information om Finska DataCenter HEL1.

Information om holländskt datacenter AMS-01.

De centrala domänregistrerna finns i flera länder över hela världen. Endast registren över terminaler i Europeiska unionens länder finns inom Europeiska unionen.

Externa tjänster (t.ex. Google Workspace- eller Microsoft 365-tjänster fungerar huvudsakligen inom EU, men även i USA och över hela världen.

Växla mellan leverantörer

nyckelord: överföra mäklare exchange EPP auth kodauktorisering nyckelöverföring ID

När du byter till en tjänsteleverantör överförs inte ditt domännamn, sidor, e-postmeddelanden eller annan information som lagras i tjänsten automatiskt. I princip är kunden ansvarig för att överföra sina data och uppdatera applikationer och e-postinställningar. Dessutom måste kunden skaffa all nödvändig information för överföringar och den nya tjänsteleverantören har ofta inte möjlighet eller ens befogenhet att få denna information för kundens räkning.

Vi erbjuder en nyckelfärdig tjänst för dataöverföring och byte av tjänsteleverantör.

Domänöverföring kan beställas från vår webbutik.

När du överför ett domännamn måste du låsa upp domänen. Alla DNSSEC-inställningar för domänen måste också tas bort. För överföringen behöver du en domännamnsmäklares utbytesnyckel, som du kommer att få från den aktuella tjänsteleverantören. Utbytesnyckeln kan också kallas: EPP, auth-kod, auktoriseringsnyckel, överförings-ID etc.

När migreringen är klar uppdateras domännamnsservrarna så att de pekar på Suncomets server på begäran av klienten.

Vissa domäntillägg kräver att överföringen accepteras från domänens whois-e-postadress. Överföringen bekräftas genom att gå till och från adressen som anges av e-postmeddelandet genom att klicka på knappen för överföringsbekräftelse (jag godkänner, jag accepterar, jag godkänner, etc.).

Vid behov kan du be din gamla tjänsteleverantör att fylla i alla ovanstående punkter och tillhandahålla nödvändig information för överföringen. En domänöverföring kan ta upp till totalt 14 dagar.

När ett domännamn överförs till vår tjänst ändras namntjänsten och e-postinställningarna till standardinställningarna för vår tjänst. Om du vill peka på domänens e-posttjänster eller underdomäner någon annanstans måste du ändra dessa inställningar från instrumentpanelen innan du går till domänen.

Kontaktuppgifter, faktureringsinformation och kommunikation

nyckelord: kontaktinformation personlig data adress ändra skräppost, papperskorg, faktura

Att hålla dina kontaktuppgifter uppdaterade är särskilt viktigt. I värsta fall kan föråldrad kontaktinformation leda till tillfällig stängning av tjänsten eller förlust av ett domännamn.

Våra tjänster omfattar fyra typer av kontaktuppgifter: faktureringskontaktinformation, kontaktinformation för kontaktpersonen, teknisk kontaktinformation på instrumentpanelen och domännamnskontaktinformation (WHOIS).

Fakturering av kontaktinformation används för att hantera fakturering. Det är viktigt att hålla dem uppdaterade så att vår fakturering kan kontaktas vid behov. Du kan uppdatera faktureringskontaktinformationen från kundsystemet.

Kontaktens kontaktuppgifter används för att hantera kontots angelägenheter. Kontaktuppgifter används i situationer där vår kundtjänst behöver kontakta kunden och när kunden kontaktar vår kundtjänst. Varje beställning är under en kontakt och endast kontakten kan hantera informationen i ordern. Kontaktuppgifter kan också uppdateras från kundsystemet.

På instrumentpanelen kan du ange den e-postadress som instrumentpanelen, servern eller kundtjänsten skickar tekniska meddelanden relaterade till kontot till. Med samma e-post kan du också återställa ditt kontolösenord om det behövs. När du har loggat in på instrumentpanelen kan du ställa in ett kontaktmeddelande från höger uppifrån och till höger genom att klicka på användarnamnet och kontaktinformationen därifrån. Du kan också ställa in vilka aviseringar du vill få från samma plats. Tekniska bulletiner relaterade till tjänster och deras RSS-flöde finns på deras egen webbplats.

Domännamnens kontaktuppgifter rapporteras till registret och delvis även offentligt till WHOIS-databasen. Att hålla kontaktuppgifterna för domännamn uppdaterade grundar sig på lagen (artikel 167 i informationssamhällets kod 2014/917) och underlåtenhet att göra detta kan till och med leda till att domännamnet tas bort (artikel 169 i kodexen för informationssamhället 2014/917). Du kan uppdatera din domäns kontaktuppgifter via vårt kundsystem och kundservice.

Fakturor som skickas till en kund, kontoinformation eller andra tekniska meddelanden kan enkelt skickas till papperskorgen eller skräppostmappen på grund av den tekniska information de innehåller. Därför suncomet.fi och suncomet.com bör läggas till i listan över (säkra) avsändare som är specifikt tillåtna i e-postmeddelanden.

Så här får du hjälp med olika e-posttjänster och program.

Gmail (gmail)

1. Logga in på Gmail
2. Klicka på pilen i sökrutan (Visa sökalternativ)
3. I fältet Från skriver du: @suncomet.fi (på)fi
4. Klicka på Skapa filter
5. Välj Överför aldrig till skräppost
6. Klicka på Skapa filter
Länk till Gmail hjälp på engelska.

Hotmail / Outlook.com / Live

Lägg till * @suncomet.fi och @suncomet.fi för en lista över säkra avsändare. Länk till Outlook.com instruktioner .

Yahoo!

Skapa ett filter som flyttas @suncomet.fi-avsändarens meddelanden i Inkorgen. Länk till Yahoo! hjälp på engelska.

Microsoft Outlook

Markera @suncomet.fi för en lista över säkra avsändare. Länk till hjälpen för Outlook.

Apple Mail Program

Addera @suncomet.fi kontaktuppgifter. Länk till hjälpen för Apple Mail.

Mozilla Thunderbird

Markera @suncomet.fi-meddelanden "Inte skräppost" och vid behov skapa ett filter som markerar @suncomet.fi-avsändarens meddelanden "Inte skräppost". Länk till Thunderbird Instruktioner.

Läs mer

Suncomet Oy

Suncomet Oy Suncomet Oy är ett helt finskt företag som grundades 2001 och som erbjuder sina kunder högkvalitativa, men högkvalitativa värd-, domän- och serverlösningar. Under 2001

Läs mer »

Gemensamma lösningar på problem

Innan du kontaktar oss om problem, vänligen granska noggrant följande instruktioner, eftersom det kanske redan finns ett svar. På så sätt undviker vi onödiga eftersläpningar i vår kundservice och kan

Läs mer »

Vad är webbhotell?

Webbhotell menar en tjänst som kan lagra dina egna hemsidor, forum, e-post och mycket mer. Kort sagt, webbhotell betyder en tjänst som möjliggör normal kommunikation i en webbmiljö. Med enkla ord, betyder vår webbhotell sidutrymme via e-post och databaser.

Läs mer »

Vad är en domän?

En domän eller domän är en tjänst som gör att du kan ansluta ditt namn, namn, varumärke eller annat liknande ord eller sträng som är lättare att komma ihåg till servertjänster utan att komma ihåg

Läs mer »

Egenskaper för affärspaket

Affärspaketet är särskilt avsett för företag eller organisationer för vilka snabbhet och tillförlitlighet är av största vikt. Affärspaketet implementeras med en separat molntjänstplattform och snabba SSD:er som ger exceptionella

Läs mer »

Tekniska frågor

Dessa sidor svarar på de vanligaste tekniska problemen och frågorna. Om svaret inte finns på dessa sidor eller om någon punkt är oklar, svarar vår kundtjänst gärna på alla frågor

Läs mer »