Tekniska frågor

Dessa sidor svarar på de vanligaste tekniska problemen och frågorna. Om svaret inte finns på dessa sidor eller om någon punkt är oklar, svarar vår kundtjänst gärna på alla frågor och hjälper dig också att ta reda på varför.

Tekniska frågor

PHP/MySQL teckenkodning UTF-8 eller ISO-8859-1 (latin1)

Nyckelord: utf-8 php teckenkodning encode iso-8859-1 mysql latin1

PHPSom standard är UTF-8 standardteckenkodningen i UTF-8. PHPDu kan ändra teckenkodning i PHPinställningar eller direkt i koden.

Jag ger det PHPkod för att arbeta UTF-8 charset lägga till nästa rad PHPtill början av filen:

header('Content-type: text/html; charset=UTF-8');

ELLER

Du kan få PHP att fungera som ISO-8859-1 (latin1) charset genom att lägga till följande rad i början av filen PHP:

header('Content-type: text/html; charset=ISO-8859-1');

PHPMer information om hur du ändrar version och inställningar finns i: PHPÄndra version och inställningar.

 

MySQL/MariaDB-databasservern använder som standard Latin1 (ISO-8859-1) charset. Om databasinnehållet lagras i latin1 charset och PHP arbetar i UTF-8 charset, kan du behöva konfigurera databasanslutningen för UTF-8 teckenkodning. Det är alltid god programmeringssed att ange vilka teckenkodningar som används i koden. 

Detta kan till exempel göras genom:

$mysqli_connection->set_charset("utf8");

ELLER

mysqli_set_charset($mysqli_connection, "utf8);

HTML-formulär avsändare

nyckelord: e-postformulär från avsändaren

FormMail klon, stöds inte längre av cPanel.

De flesta innehållshanteringsprogram (SitePad, WordPress, Joomla!, Drupal, etc.) innehåller färdiga funktioner för att skicka in ett formulär. Dessutom är det möjligt att använda ett separat program för att hantera formulär (t.ex. Softaculous, Form Tools från instrumentpanelen).

En separat kopia av HTML-formuläret måste användas för att skicka HTML-formuläret PHPskript, som kan göras av dig själv eller laddas ner färdiga https://suncomet.info/helpers/form/ från adressen och används i HTML-formuläret.

Innehållet i formuläret ska lämnas in SMTPvia en befintlig e-postadress för att förhindra att meddelandet skickas och för att förhindra att det skickade meddelandet skickas till skräppost.

För WordPress rekommenderar vi WP Mail SMTP tillägg.

Med SSH ger mysql-kommandon ett fel
nyckelord: mysql ansluta lokal server via socket

Beskrivning av problemet

ansluta till servern vid felet "localhost" misslyckades: "Kan inte ansluta till den lokala MySQL-servern via socketen "https://t7r2e2w7.rocketcdn.me/var/lib/mysql/mysql.sock" (2)"

Lösning

Med mysql-kommandon bör du alltid använda växeln -h med ditt domännamn eller din serveradress.

Exempel (ersätt c1.suncomet.fi på serverns adress:

mysql -h c1.suncomet.fi -u kayttaja -p databas

Observera! Fjärråtkomst till MySQL (Remote MySQL / Remote MySQL) måste aktiveras för alla adresser (endast %-tecken) i kontrollpanelen.

PHPÄndra version och inställningar
nyckelord: php 7 7,1 8 default_charset post_max_size upload_max_filesize memory_limit

PHPKontrollen av versionen och inställningarna görs via instrumentpanelen (cPanel).

PHPÄndra versionen

- Under rubrikenSOFTWARE väljer du PHP-versionen och modulerna(Select PHP Version).
- Välj den önskade PHP-versionen i rullgardinsmenyn och välj Set as current. Vi rekommenderar den största versionen.
- Om databasanslutningen misslyckas efter att du har ändrat version, avmarkera pdo_mysql och mysqli från listan nedan och markera nd_pdo_mysql och nd_mysqli i stället. På så sätt kommer databasanslutningen att använda den lokala drivrutinen.

PHPVälj moduler

- Under rubrikenSOFTWARE väljer du PHP version och moduler(Select PHP Version).
- Kontrollera att det finns en annan version av PHP än native i lådan.
- Därefter kan du välja de moduler du vill ha genom att markera dem. Ändringen kommer att sparas automatiskt.

PHPändra inställningar

- Under rubrikenSOFTWARE väljer du PHP Version and Modules(Select PHP Version).
- Kontrollera att det finns en annan version av PHP än native i lådan.
- Välj Options (alternativ) uppe till höger.
- Välj den inställning du vill ändra på raden och gör valet. Ändringen sparas automatiskt.

Inställningarna träder i kraft med en fördröjning. Normalt är ändringarna i drift inom ungefär en timme efter inspelningen.

Begränsningar för att skicka e-post
nyckelord: försändelse för e-postbegränsning

Utskick av e-post har begränsats på webbhotell för att förhindra spam.

Gränsen är 100 meddelanden per timme.

Om du behöver skicka mer än ett e-postmeddelande måste e-post skickas indelat i flera batchar (mindre än 100 meddelanden per timme). Det bör noteras att sändningen av meddelanden misslyckas när gränsen överskrids. Om du till exempel skickar 150 meddelanden samtidigt kommer endast 100 meddelanden att levereras och 50 meddelanden kommer inte att levereras.

Meddelanden som skickas via e-postlistor (MailMan) är inte begränsade. Om du behöver skicka mer än 100 meddelanden samtidigt och det inte går att skicka periodiska meddelanden samtidigt kan du skicka dem direkt med hjälp av e-postlistor. E-postlistor kan hanteras från instrumentpanelen.

För affärsprojekt är gränsen 1000 meddelanden per timme. Med separata e-posttjänster kan du skicka ännu fler meddelanden samtidigt (t.ex. Google G Suite). Alternativt kan du skicka obegränsade meddelanden på en gång på din virtuella server eller på en dedikerad server. Separat är meddelandeleveranstjänster också tillgängliga för informations- eller marknadsföringsändamål (t.ex. Miles).

Om ditt e-postkonto överskrider gränserna eller om utgående meddelanden markeras som skräppost kan du hindras från att skicka meddelanden från det e-postkontot. Du kan kontrollera blockeringen i instrumentpanelen under E-postkonton. Blocket visas som ett utropstecken eller markeras i kolumnen bredvid e-postkontot. Om du vill avblockera klickar du på blocket och tillåter den blockerade åtgärden.

Tom vit sida
nyckelord: fel på vita tomma sidor php 500 fel

Standard PHPFel som produceras av visas inte på sidor av säkerhetsskäl. Om PHP påträffar ett allvarligt fel och endast en tom vit sida eller ett 500-fel visas.

Du kan söka på felsidan på instrumentpanelen efter orsaker till felsidan och sedan söka public_html filen i filen i error_log eller webbprograminstallationskatalogen.

En tom vit sida kan också orsakas av ett fel eller fel i själva appen, i vilket fall det kanske inte finns något felmeddelande PHPsidan av eller servern. I det här fallet är den enda lösningen ofta att återställa säkerhetskopian eller installera om programmet.

Blockera eller tillåta kataloglista
nyckelord: katalogfiler .htacess

Om kataloglista är tillåten på servern, och om indexfilen inte finns i katalogen, visas alla filer och underkataloger i katalogen i webbläsaren.

Om du vill förhindra detta lägger du till ett tomt index.html-fil i katalogen eller lägger till en HTACCESS-fil med en rad i katalogen:

Alternativ -Index

I det här fallet visas inte filerna i katalogen.

Om kataloglista inte är tillåten på servern, och om indexfilen inte finns i katalogen, får du ett användar förbjudet fel när du ansluter till katalogen.

Om du vill förhindra detta lägger du till ett tomt index.html-fil i katalogen eller lägger till en HTACCESS-fil med en rad i katalogen:

Alternativ +Index

I det här fallet visas filerna i katalogen.

MySQL-inställningar
nyckelord: mysql databas inställning värd användarnamn lösenord

Databaser måste skapas via kontrollpanelen MySQLDatabases. Dessutom måste en användare skapas för databasen och anslutas till den skapade MySQL Databases-databasen. Användaren kan sedan anslutas till den skapade databasen.

Många olika webbprogram kan be om följande eller liknande information:

  • Värd / MySQL värd / DB värd / serveradress. Ett standardvärde, localhost, är tillgängligt för det här objektet.
  • Databas/ DB namn / databasnamn. Innehåller det fullständiga namnet på databasen som du skapade och som visas i listan över databaser på instrumentpanelen (käyttäjätunnuksenne_tietokanta).
  • Användarnamn / DB användarnamn / MySQL användarnamn. Innehåller det fullständiga namnet på den databasanvändare som du skapade i det här objektet, som visas i listan över databasanvändare (käyttäjätunnuksenne_tietokantakäyttäjä).
  • Lösenord / DB lösenord / MySQL lösenord. Anger lösenordet för databasanvändaren som du skapade.
  • Ofta kan program också be om en port (port), prefix eller liknande. Du kan lämna standardvärden vid dessa punkter utan problem.
Inställningar för e-post
nyckelord: e-post e-post e-post sposti autentisering smtp utgående e-post

Från instrumentpanelen kan du fritt skapa, redigera och ta bort e-postadresser.

E-post ska alltid användas med varje e-postmeddelandes egna autentiseringsuppgifter, dvs. inte med kontots huvuduppgifter. Den utgående servern kräver också att du loggar in med dina e-postautentiseringsuppgifter, dvs. samma autentiseringsuppgifter som e-postmeddelandet du söker efter.

Användar-ID:t för e-post matti.meikalainen@domaini.tld-format, det vill säga samma som själva e-postadressen. Vissa e-postprogram accepterar inte @-tecknet i användar-ID:t så att det kan ersättas med + .

Du kan använda en kontodomän som e-postadress, men vi rekommenderar att du använder en serverdomän. En krypterad anslutning kräver dock att serverdomänen används som e-postserveradress.

Internt serverfel, 500 fel
nyckelord: 500 .htaccess

Felet orsakas ofta av falska konfigurationer i HTaccess-filen. PHPeller snål åtkomst till filer eller kataloger.

Orsaken till felet finns ofta på instrumentpanelen under Fel eller i filen i webbprogrammet error_log installationskatalogen.

Det enklaste sättet att utesluta ett fel i en HTaccess-fil är att tillfälligt ändra namnet till ett annat eller ta bort det helt. PHPFel som produceras av visas inte på sidor av säkerhetsskäl. Om PHP stöter på ett allvarligt fel och resulterar i en tom vit sida eller ett 500-fel. Om filer eller kataloger har fått alltför tillåtna (ej övertagna) behörigheter kommer ett 500-fel också att uppstå. Se rätt filbehörighet https://suncomet.fi/technical-questions/#faq15 adress.

Felet kan också orsakas av ett fel eller fel i själva programmet, i vilket fall det kanske inte finns något felmeddelande PHPsidan av eller servern. I det här fallet är den enda lösningen ofta att återställa säkerhetskopian eller installera om programmet.

Plats långsamhet, resurs gräns och tjänst otillgängliga fel
nyckelord: 503 508 resursgränsen nås tjänsten otillgänglig resurs overstay cpu användning minnesanvändning

På webbhotell är resurserna på ett enskilt konto begränsade i enlighet med villkoren i avtalet. Även tillfälligt kan användaren inte använda mer än de tillåtna gränserna, men webbplatsen saktar automatiskt ner om gränserna överskrids. Detta kommer att säkerställa en rättvis och jämlik service för alla kunder.

På instrumentpanelen kan du se mycket av ditt konto som förbrukar olikaresurser ( Statistik och resursanvändning). I synnerhet är CPU-användning en faktor som påverkar webbplatsens hastighet. Om ditt konto har mer än en domän använder alla webbplatser i ditt konto samma resurser, det vill säga ett konto.

Resursgränsen har nåtts 508 och Service Unavailable 503-fel orsakas av att de resurser som förbrukas av kontot överskrider gränserna för villkoren i avtalet väl. När du försöker förbruka betydligt fler resurser än vad som tillåts får nya anslutningar automatiskt 508 eller 503 fel.

Kontrollera att webbapplikationerna för ditt konto fungerar som de ska och att de har uppdaterats till den senaste versionen. Du bör också kontrollera att sökmotorer eller andra automatiserade webbläsare inte besöker din webbplats för mycket. Automatiska webbläsare kan öka resursförbrukningen avsevärt och orsaka problem under toppar. Det är också värt att utesluta möjligheten till missbruk. Vid behov kan vi erbjuda hjälp med resursförbrukningen via vår kundtjänst.

Cacheminnet som installeras på webbplatsen minskar resursförbrukningen avsevärt. Vi rekommenderar WP Rocket-tillägget för WordPress-installationer.

Det finns flera sätt att optimera din webbplats. Du kan till exempel få tips om optimering genom att testa adressen till din webbplats https://gtmetrix.com/ med hjälp av funktionen Analysera. Även mycket små optimeringar kan göra stor skillnad. Med funktionen Optimera webbplats i kontrollpanelen kan du till exempel med ett enda klick införa Gzip-komprimering på din webbplats. Vi erbjuder också en optimeringstjänst per timme.

Större paket har högre begränsningar, så att uppdatera paketet påskyndar ofta webbplatsens drift avsevärt. Ett större paket har alltid minst dubbelt så mycket processorkraft som en grad lägre. Normalt är det processorkraften som är en flaskhals i hastigheten på sidornas funktion.

Se Testsidan för webbhotell med WordPressTeho paket och wordpress optimeringspaket.

I ett affärspaket får ett enda konto en betydande mängd resurser, vilket avsevärt ökar hastigheten jämfört med en vanlig värdtjänst. Dessutom tillhandahåller Enterprise-paketet betydligt mer resurser än andra resurser. Företagspaket fungerar på höghastighetssD och en LiteSpeed-webbserver i en molnmiljö. Med affärspaketet är kontot klart snabbare och mer funktionellt än med vanliga värdpaket, varför affärspaketet rekommenderas särskilt för organisatoriska eller andra krävande användningsområden.

Med en egen privat molnserver är det möjligt att använda ännu mer resurser, med möjlighet att utnyttja en helt dedikerad server för ett enda konto och optimera servern för de specifika sidorna i fråga.

Du hittar alltid den lämpligaste lösningen för dig, även i olika stadier av tillväxt och utveckling. Att växla mellan olika lösningar är enkelt. Du kan också be vår kundtjänst om den lämpligaste lösningen för dig och vi hjälper dig gärna att göra det bästa valet.

Styra e-post eller en webbplats på en annan server
nyckelord: MX-post e-post En postkontroll DNS-postzon

Som standard omdirigeras e-post till samma adress (server) som platspunkterna. Detta visas på instrumentpanelen under Zone Editor, Hantera, där raden Typ MX anger e-postmeddelandet. Om du vill peka e-post någon annanstans måste du ändra det befintliga målvärdet (MX) till MX-värden för en annan tjänst.

Domänadressen kan ändras via namnserverinställningarna i hanteringspanelen under Zone Editor, Manage (från raden för den domän som ska ändras), där raden Type A anger adressen (record) för domänen eller underdomänen i fråga. IP-adressen för en annan tjänst kan ändras här för att omdirigera. Om du vill att e-postmeddelandet ska fortsätta att komma till vår tjänst måste MX-värdet ändras till vår serveradress enligt beskrivningen i föregående stycke. Serveradressen finns i meddelandet om kontouppgifter och på framsidan av administrationspanelen.

Du kan kontrollera e-postadressen i kontrollpanelen under E-postdirigering. Där betyder värdet Lokal att e-postmeddelandet pekar på servern och Fjärr betyder att e-postmeddelandet pekar på en extern tjänst.

Instruktioner för olika tjänster för att styra din domän:

 

N.B! Ändringar av MX-värdet eller namnserverinställningarna kan leda till att tjänsten inte fungerar korrekt om den görs felaktigt. Särskild försiktighet måste vidtas när du gör ändringar!

Ansluta en domän till instrumentpanelen
nyckelord: ytterligare domän alidomain parallell domäni ny domän IDN

Värdtjänsten fungerar helt självständigt även utan den associerade domänen (domännamn). Du kan använda instrumentpanelen för att styra hur domäner som är associerade med ett konto beter sig. Du måste lägga till domänen som är kopplad till kontot på instrumentpanelen.

Du kan lägga till en domän från avsnittetDomäner i administratörspanelen.

Du kan lägga till en domän för public_html dela innehållet i en katalog eller för att fungera i en egen katalog. På båda sätten visas innehållet direkt under domänen utan att indexet visas i adressfältet. Om du vill ändra beteendet senare kan du ta bort domänen från instrumentpanelen och lägga till den i arbete som du vill. Domänrelaterade e-postmeddelanden eller andra inställningar kommer inte att gå förlorade om du tar bort och lägger till inom 24 timmar efter varandra.

När en domän är associerad med ett konto från instrumentpanelen börjar den köras normalt inom 24 timmar, så länge domännamnsservrarna är tjänstnamnsservrar. När du har anslutit till en domän kan du också skapa e-postadresser och andra tjänster som är direkt relaterade till domänen.

Domäner som innehåller nationella symboler (t.ex. ä och ö) ska läggas till i det internationella IDN-formatet. En nationell domän kan konverteras till IDN-format med hjälp av adressverktyget https://suncomet.info/apurit/idn/, till exempel.

Ladda upp sidor (FTP/SFTP)
nyckelord: ftp överföring filer sidor hemsida

Du kan använda FTP för att överföra filer från startsidorna till servern. För FTP rekommenderar vi det kostnadsfria FileZilla-programmet (http://filezilla-project.org/).

FTP-programmet fungerar i princip precis som filhanteraren på din dator, men filerna överförs bara över nätverket till servern. I de flesta program kan du också dra filer direkt till serversidan, precis som du kan på datorn mellan olika kataloger.

Ftp-programinställningar ber om ett värdnamn/-adress, användar-ID /användarnamn och lösenord. Den här informationen finns i meddelandet Kontoinformation. I vissa fall kan du behöva aktivera passivt läge från ytterligare FTP-inställningar.

Du hittar fler instruktioner i en mängd olika sökmotorer (t.ex. Google). Instruktioner om hur du konfigurerar finns i dokumentationen till FTP-programmet.

Vi rekommenderar att du använder SFTP-protokollet, som är säkrare än FTP. SFTP-porten på alla våra servrar är 6022.

Förbjudet, 403 fel
nyckelord: behörigheter förbjudna 403 filkataloger

Det här felet orsakas ofta av falska fil- eller katalogbehörigheter. Blockering av kataloglistor kan också orsaka det här felet när du ansluter till en katalog utan indexfil (se IAS 19, index). 7. Blockera eller tillåt kataloglista. instruktioner).

Vanliga behörigheter är 755 (rwxr-xr-x) för kataloger och filer. Filer och kataloger kan säkert komma åt upp till 777 (rwxrwxrwx) behörigheter eftersom varje konto är stängt till sitt eget filsystem, men vi rekommenderar fortfarande mer restriktiva behörigheter ovan. Du kan ändra behörigheter med hjälp av filhantering, FTP eller SSH (chmod) på instrumentpanelen.

Behörigheterna i katalogen public_html kan ändras om det finns skadlig kod i katalogen eller om en föråldrad webbapplikation (t.ex. Joomla!, WordPress, Drupal) har attackerats. Om behörigheterna i katalogen public_html har ändrats bör du alltid kontrollera innehållet i katalogen public_html för skadlig kod och uppdatera eventuella föråldrade webbapplikationer manuellt via FTP eller SSH innan du ändrar behörigheterna.

Ett fel kan också uppstå om serverns säkerhetsprogram (ModSecurity) har blockerat funktionen. Läs också de allmänna säkerhetsriktlinjerna på https://suncomet.fi/security/.

Om de 403 felen inte kan lösas kommer vår kundtjänst att kunna hjälpa till att lösa felet.

Konfigurera SitePad
nyckelord: hemsida maskin för sitepad

Alla nya värdarrangemang har en SitePad-hemsida utan kostnad.

En webbplats som skapats med SitePad är domänspecifik, vilket innebär att webbplatsen du skapade inte kan flyttas till en annan domän än den som den skapades för.

SitePad finns i kontrollpanelen (cPanel) under rubriken Programvara under SitePad Home Desktop.

Att använda SitePad är enkelt och enkelt. Sidor kan publiceras direkt från startsidesdatorn utan att röra inställningarna.

Skräppostfiltrering
nyckelord: skräppost e-post

Hantering av skräppostfiltrering sker via instrumentpanelen (cPanel).

Filtrering av skräppost (skräppostfilter)

SpamAssassin är ett av världens mest populära anti-spamverktyg, som effektivt markerar och filtrerar olika skräppostmeddelanden baserat på deras innehåll och tekniska funktioner.

  • Under rubrikenEMAIL väljer duSpam Filters.
  • Klicka på Bearbeta ny e-post... ( AktiveraSpamAssassin) för att aktivera filtret.
  • På samma sida kan du använda växlarna för att ange om skräppost automatiskt ska tas bort och skräppost flyttas till en separat skräppostkatalog.
  • Betrodd e-post får normalt minusteckenvärden, så du kan ställa in skräppostgränsen till exempel 1. Den automatiska raderingsgränsen på 5 är ofta säker.

 

BoxTrapper (boxTrapper)

BoxTrapper kräver avsändare för att verifiera sig själva innan meddelandet levereras. Avsändaren behöver bara bekräfta sig en gång via en länk till returmeddelandet, i vilket fall avsändaren placeras på listan över betrodda avsändare. Detta förhindrar effektivt automatiserad skräppost.

  • Klicka BoxTrapperunder rubriken E-post.
  • Kontrollera listan för det e-postkonto som du vill aktivera funktionen för, och klicka på Hantera /Hantera på den rad som finns på den sida som öppnas och klicka Aktivera.
  • Från samma sida kan du komma åt boxtrappers olika inställningar och du kan ställa in automatiskt acceptabla avsändare och texten till bekräftelsemeddelanden, bland annat.
  • När du använder den här funktionen är det viktigt att besöka Granskningskönregelbundet så att inga viktiga meddelanden missas.

 

E-postfilter

Tjänstens e-postfilter ger ultimat filtrering för meddelanden som, trots filtrering och blockerad, kommer in störande till e-post.

  • Välj E-postfilter under rubriken E-post.
  • Markera listan för det e-postkonto som du vill skapa ett filter för, och klicka på Hantera filter på den rad som finns på den sida som öppnas.
  • Du kan skapa komplexa och omfattande filter på olika grunder med hjälp av lådor och textfält. Du kan också ange vad du vill göra med meddelandet som träffar filtret.
  • När du har skapat ett filter kan du testa det med filtertestet, som öppnas i filterlistan. Du måste kopiera hela meddelandet till textfältet, inklusive alla rubriker, för att filtertestet ska ge ett verkligt resultat.
Sidkryptering (HTTPS)

nyckelord: https SSL-kryptering krypterad anslutning certifikat inte säker

I våra webbhotelltjänster ingår ett kostnadsfritt delat certifikat för domäner som pekar mot våra webbhotell. Detta certifikat kan användas för sidkryptering, dvs. kryptering av webbtrafik mellan servern och användaren. Det tar 24-72 timmar att aktivera certifikatet för ett nytt konto eller en ny domän, beroende på certifikatutfärdarens schema.

Ditt privata certifikat innehåller kundens egna data och även försäkring för sprickkryptering. Ditt privata certifikat anses vara mer tillförlitligt än ett delat certifikat.

Du kan använda dina sidor krypterade, dvs. skydda dem med HTTPS-kryptering genom att lägga till ett HTTPS-prefix i HTTP-prefixet i adressfältet. Du kan till http://suncomet.com ändra adressen till https://suncomet.com adress.

Du kan behöva ändra inställningarna för publiceringsplattformen som du använder för att webbplatsen ska köras på https:

Om du har en annan publiceringsplattform kontrollerar du dokumentationen för publiceringsplattformen för nödvändiga ändringar.

Om sidorna är kodade utan publiceringsplattform är det i allmänhet tillräckligt att ändra alla referenser med ett HTTP-prefix till HTTPS-prefix.

Genom att lägga till följande kod i HTACCESS-filen kan du framt tvinga fram HTTPS-prefixet på sidorna:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule "^" "https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI}" [R,L,NE]

Om din sidkod eller andra omdirigeringar omdirigerar tillbaka till http-prefixet kan koden orsaka en permanent slinga och dina sidor kommer att sluta fungera (500-fel)!

Om du har flera domäner på samma webbplats kan du behöva uppdatera certifikatet manuellt för att säkerställa att den domän som din webbplats använder har ett uppdaterat certifikat. Detta kan göras i kontrollpanelen under SSL/TSL och Hantera SSL-servrar. Välj webbplatsens domän under Domän och klicka på Autofyll. Längst ner på sidan väljer du sedan Installera certifikat.

Använda diskutrymme
nyckelord: diskkvot, diskanvändning, kvot för diskblock

Diskutrymmet för värdpaket är begränsat enligt paketet. Att fylla i diskutrymme automatiskt blir ett e-postmeddelande om kontaktinformationen har placerats på instrumentpanelen.

Statusen för användningen av diskutrymme visas på instrumentpanelens startsida i den högra kolumnen Statistik. Du kan också följa användningen av diskutrymme mer i detalj i instrumentpanelen under Diskanvändning.

Om användningen av diskutrymme har överskridits kan kontot redan vara trängt. Du kan till exempel hindras från att acceptera e-postmeddelanden och webbplatsen kan sluta fungera. Du kan också misslyckas med att logga in på instrumentpanelen eller webbmailen med ett felmeddelande:

Internt serverfel

500

Systemanvändarens användarnamnharöverskridit sin tilldelade kvot av diskblock

I detta fall ska filer och/eller e-post raderas via FTP eller SSH. Du kan också be vår kundtjänst att radera filer eller e-post utifrån filernas egenskaper (ålder, storlek osv.). Du kan också beställa ett större paket eller mer diskutrymme vid behov. Om du vill uppgradera ditt paket kan du besöka https://suncomet.info/customer/. Ytterligare diskutrymme kan beställas från kundtjänsten.

E-post med instrumentpanelsanslutning
nyckelord: återställning av lösenord, tekniska bulletiner

Efter den första inloggningen är det en bra idé att ställa in ett tekniskt kontaktmeddelande på instrumentpanelen. Den här kontaktmeddelandet ska vara en e-postadress som är oberoende av kontot som kan ta emot meddelanden även om kontot inte fungerar. Kontaktmeddelandet kommer att få tekniska meddelanden om kontot. Tekniska bulletiner om kontot kan också skickas. Dessutom kan ett anslutningsmeddelande användas för att återställa instrumentpanelslösenordet om det behövs.

När du har loggat in på instrumentpanelen kan du ställa in ett kontaktmeddelande från höger uppifrån och till höger genom att klicka på användarnamnet och sedan klicka på Kontaktinformation. Du kan också ställa in vilka aviseringar du vill få från samma plats.

SPF-poster i inkommande och utgående post

spf, 550, e-post, post, oautentiserad, auktoriserad, tillåten

SPF(Sender Policy Framework) är en säkerhetsteknik som använts av e-postsystem i över 20 år för att förhindra förfalskning av e-post och skräppost. Den har varit en officiell standard i nästan 10 år. Den är särskilt effektiv när det gäller att bekämpa skräppost och nätfiske där avsändaren förfalskas. Sådana meddelanden är särskilt skadliga, eftersom de ger en falsk känsla av pålitlighet och därmed kan orsaka allvarliga säkerhetsproblem.

SPF fungerar genom att kontrollera att e-postmeddelandet har skickats från en auktoriserad server. Detta görs genom att den IP-adress som e-postmeddelandet kommer ifrån jämförs med de tillåtna IP-adresser som anges i namnserverinformationen för den domän som markerats som avsändare. Om IP-adressen finns med i listan över tillåtna adresser vidarebefordras e-postmeddelandet normalt. I annat fall kommer e-postmeddelandet att avvisas eller markeras som misstänkt.

Ur domänägarens perspektiv hjälper SPF till att se till att domänens e-postadresser inte missbrukas genom att skicka skräppost eller bluffmeddelanden i domännamnet. Detta skyddar domänägarens rykte och minskar risken för att domänen svartlistas.

Ur mottagarens synvinkel hjälper SPF till att identifiera att e-postmeddelandet har skickats av den avsändare som anges i meddelandet och att minska mängden skräppost och bluffmeddelanden. Det skyddar mottagaren från bedrägerier och skadliga meddelanden, eftersom misstänkt e-post automatiskt kan avvisas och lämnas olevererad. Detta förbättrar e-postens tillförlitlighet och säkerhet för mottagaren.

SPF är ett effektivt verktyg i kampen mot skräppost och missbruk, men det ger inte i sig självt ett fullständigt skydd och det finns många andra tekniker som används på servrarna för att bekämpa skräppost. SPF är dock ett av de mest effektiva sätten att blockera falska avsändare. Av dessa skäl har till exempel Google och Microsoft infört strikta SPF-kontroller i sina tjänster.

Suncomets servrar har SPF-kontroller för inkommande meddelanden. På samma sätt har alla nya domäner automatiskt SPF-poster i de namnserverposter som konfigurerats för att skicka meddelanden från våra servrar.

Det enklaste sättet att kontrollera att det finns SPF-poster för dina domäner är att gå till avsnittet Email Deliverability i cPanel och klicka på Repair för att korrigera dem om det behövs. Om du vill visa och redigera SPF-posten mer detaljerat går du till Zone Editor, Administration, [TXT-post som börjar med "v=spf1"].

Du kan övervaka hur SPF-kontrollen blockerar inkommande meddelanden i avsnittet Spåra leverans. Blockeringen av SPF-kontrollen indikeras av en flagga:

550 SPF: 123.123.123.123.123 har inte tillstånd att skicka e-post från domain.tld. Uppdatera SPF-posten för domain.tld så att 123.123.123.123.123 inkluderas eller använd en auktoriserad server. Om du behöver hjälp kan du kontakta administratören för domain.tld.

 

En spärr som orsakats av en SPF-kontroll kan endast korrigeras av domäninnehavaren genom att korrigera SPF-posten för sin domän eller genom att använda en auktoriserad server för utgående e-post.

Läs mer

Allmänna frågor

Den här sidan svarar på de vanligaste frågorna om tjänster, beställning och hanteringsprinciper. Vår kundtjänst svarar gärna på alla frågor relaterade till våra tjänster. Allmänna frågor om beställning, fakturering och avslutning nyckelord:

Läs mer »

Suncomet Oy

Suncomet Oy - sedan 2001 Suncomet Oy grundades fullt ut 2001 finska ett företag som erbjuder sina kunder förstklassiga, men högkvalitativa webbhotell, domäner och servrar. Efter Kristus

Läs mer »

Gemensamma lösningar på problem

Innan du kontaktar oss om problem, vänligen granska noggrant följande instruktioner, eftersom det kanske redan finns ett svar. På så sätt undviker vi onödiga eftersläpningar i vår kundservice och kan

Läs mer »

Serveradresser

På dessa sidor hittar du de uppdaterade adresserna och servicegrindarna för våra servrar, liksom adresserna till namnservrarna. Värdkonton finns på flera servrar och varje server har sin egen unika information. NAMN SERVRAR

Läs mer »

Säkerhet

På dessa sidor diskuteras grundläggande principer och god praxis för webbtjänsters säkerhet. I synnerhet innehåller webbplatserna säkerhetstrender och frågor som är relevanta för säkerheten för de tjänster som är relevanta för webbplatserna i våra tjänster.

Läs mer »
Hej! Vi spårar dig inte och delar inte dina uppgifter med cookies!