Innan du kontaktar oss om problem, vänligen granska noggrant följande instruktioner, eftersom det kanske redan finns ett svar. Detta undviker onödiga eftersläpningar i vår kundservice och gör att vi kan betjäna dig snabbt när vi verkligen behöver det.
De vanligaste lösningarna på problem
Nedan finns en lista över de vanligaste åtgärderna som löser de flesta problemen.
- Starta om enheter och rensa cacheminnet
Starta om den terminal (dator, telefon eller padda) och Internetrouter (ADSL, WIFI etc.) som du använder. Rensa cacheminnet i din webbläsare eller e-postklient med hjälp av instruktionerna för det program du använder. Om möjligt, prova en annan webbläsare eller ett annat program. Om problemet är med e-post, prova att se om e-posten fungerar via webbmail(serveradresser). - Kontrollera serveradresser
Om du har problem med att ansluta till webbmail, e-post eller kontrollpanelen bör du kontrollera att du har aktuella adresser. Om du använder webbläsartecken bör du när du använder kontrollpanelen och webbmailen kontrollera att adressen inte innehåller en cpsess-rad, utan att adressen är i det format som anges i serveradresserna. När du använder e-postklienten ska du kontrollera att serveradressen (utgående och inkommande) inte är någon annan än serveradressen för servern i fråga. - Återställning av lösenord och ominstallation av kontot i det program som används
Om du stöter på problem med att använda ditt konto efter att ha kontrollerat serveradresserna är det första du ska göra att ändra lösenordet för ditt konto. Du kan ändra lösenordet för adminpanelen och e-postkontot från adminpanelen. Uppgifterna om kontrollpanelen finns i meddelandet med kontouppgifter som skickades när webbhotellskontot levererades. Om lösenordet för kontrollpanelen har försvunnit kan det ändras i klientsystemet under Kontouppgifter. Den aktuella adressen till kontrollpanelen finns i serveradresserna. Om det inte hjälper att byta lösenord bör du försöka installera om kontot i en e-postklient, FTP-program etc. För att vara på den säkra sidan är det lämpligt att inte radera det gamla kontot utan installera kontot som ett nytt konto i programmet. - Rapportera problemmed anslutningen
Problem med anslutningen kan bero på många orsaker och är oftast tillfälliga. Om möjligt, prova en annan internetanslutning (t.ex. mobil). Försök att ansluta ditt konto till kontrollpanelen eller webbmailen(serveradresser) för att se om serverns brandvägg blockerar din åtkomst till servern. Om brandväggen blockerar din åtkomst kommer du att få ett meddelande och instruktioner om hur du löser problemet. - Fritt diskutrymme
Om du har problem med att ta emot e-post eller använda webbplatsen kan det bero på att diskutrymmet är fullt. Om du får felmeddelandet "Systemanvändarens användarnamn har överskridit sin tilldelade kvot av diskblock" när du försöker logga in på kontrollpanelen eller webbmailen, har du definitivt slut på diskutrymme. Från administratörspanelen kan du övervaka diskutrymmesanvändningen och ange en e-postadress som ska ta emot meddelanden om diskutrymmesanvändning. Om diskutrymmet är fullt och du inte kan komma åt kontot för att frigöra diskutrymme, vänligen kontakta kundtjänst. - Andra problem
Allmänna problem och störningar samt större tekniska förändringar rapporteras i våra tekniska bulletiner och serverövergripande problem visas på vår upptidssida. Svar på problem kan ofta hittas i avsnitten allmänna frågor eller allmänna tekniska frågor. Dessutom tillhandahåller cPanel en mängd engelskspråkiga instruktioner och videor på sin webbplats.