Innan du kontaktar oss om problem, vänligen granska noggrant följande instruktioner, eftersom det kanske redan finns ett svar. Detta undviker onödiga eftersläpningar i vår kundservice och gör att vi kan betjäna dig snabbt när vi verkligen behöver det.
De vanligaste lösningarna på problem
Nedan finns en lista över de vanligaste åtgärderna som löser de flesta problemen.
- Starta om enheter och rensa cacheminnen
Starta om terminalen (dator, telefon eller platta) som du använder och internetanslutningsroutern (ADSL, WIFI osv.). Använd anvisningarna i programmet som du använder för att rensa webbläsaren eller e-postprogramcachen. Om möjligt kan du prova det med en annan webbläsare eller ett annat program. Om problemet gäller e-post, se om e-postmeddelandet fungerar via webbmail(serveradresser).
- Validering av serveradress
Om problemet är att ansluta till webbmail, e-post eller kontrollpanelen, kontrollera att du har aktuella adresser. Om du använder tecken i webbläsaren när du använder kontrollpanelen och webbmailen, kontrollera att adressen inte innehåller en cpsess-linje utan är i det format som anges i serveradresserna. När du använder e-postklienten, kontrollera att serveradressen (utgående och inkommande) inte är en annan än serveradressen för servern i fråga.
- Lösenordsåterställning och återinsättande av konto till använt program
Om du får problem med att använda ditt konto efter att ha kontrollerat serveradresser bör du först ändra ditt kontolösenord. Du kan ändra lösenordet för instrumentpanelen och e-postkontot från instrumentpanelen. Instrumentpanelsinformationen finns i kontoinformationen i meddelandet som skickades när värdkontot levererades. Den uppdaterade instrumentpanelsadressen finns på serveradresserna. Om det inte fungerar att ändra lösenordet kanske du vill försöka installera om ditt konto i ditt e-postprogram, FTP osv. Bara för att vara säker är det en bra idé att inte ta bort det gamla kontot, utan att installera kontot som ett nytt konto i programmet.
- Lösning av anslutningsproblem
Anslutningsproblem kan uppstå av ett antal skäl och är vanligtvis omedelbara. Om möjligt kan du prova med en annan Internetanslutning (t.ex. mobil). Genom att försöka ansluta ditt konto till en instrumentpanel eller webbmail(serveradresser)kan du se om serverbrandväggen blockerar din åtkomst till servern. Om brandväggen blockerar åtkomsten får du ett meddelande och instruktioner om hur du löser problemet.
- Frisättning av diskutrymme
Om du har problem med att ta emot e-postmeddelanden eller arbeta på en webbplats kan det bero på att diskutrymmet fylls. Om felmeddelandet "Systemanvändaranvändarnamnet har överskridit sin tilldelade kvot av diskblock" visas när du försöker logga in på instrumentpanelen eller webbmailen är diskutrymmet definitivt slut. Du kan använda instrumentpanelen för att spåra användningen av diskutrymme och konfigurera ett anslutningsmeddelande somdu får aviseringar om hur du använder diskutrymme. Om diskutrymmet är fyllt och du inte kan komma åt kontot för att frigöra diskutrymme kontaktar du kundtjänsten.
- Andra frågor
Allmänna problem och störningar, liksom betydande tekniska förändringar, meddelas i våra tekniska bulletiner och serveromfattandeproblem återspeglas i drifttiden på vår webbplats . Svaren på problem finns ofta i allmänna frågor eller allmänna tekniska frågor. Dessutom erbjuder cPanel massor av engelska instruktioner och videor på sina egna sidor.