Tällä sivulla vastataan yleisimpiin kysymyksiin liittyen palveluihin, tilaamiseen ja hallinnoinnin käytäntöihin. Asiakaspalvelumme vastaa mielellään kaikkin kysymyksiin liittyen palveluihimme.
Yleiset kysymykset
Tilaamisesta, laskutuksesta ja irtisanomisesta
keywords: palvelu sisältö ssh hallintapaneeli suomennos irc lisäarvopalvelu laskutus
Palveluiden normaali toimitusaika on 1-3 vuorokautta. Useimmat palvelut toimitetaan kuitenkin jo alle vuorokaudessa. Mahdollisista viivästyksistä ilmoitetaan aina asiakkaalle erikseen.
Verkkotunnuksen tai lisäpalvelun toimitus aloitetaan vasta, kun siihen liittyvä maksu on kokonaisuudessaan suoritettu. Maksupalveluilla tehdyt maksut rekisteröityvät heti. Asiakas voi myös toimittaa kopion tilisiirron tiedoista nopeuttaakseen tilauksen käsittelyä. Tavalliset tilisiirrot rekisteröityvät normaalisti maksun jälkeisen kolmen pankkipäivän aikana.
Varmistakaa sähköpostiosoitteenne toimivuus, sillä kaikki tilin tiedot, laskut ja asiakaspalveluviestit lähetetään ensisijaisesti sähköpostitse. Tarkistakaa, että sähköpostinne ei ole esimerkiksi täynnä tai muuten toimimaton. Viestit sisältävät usein teknistä tietoa ja monet sähköpostioperaattorit voivat pitää viestejä roskaposteina. Tarkistakaa siis myös roskapostit viestien varalta. On tärkeää, että yhteystietonne ovat aina ajan tasalla. Yhteystiedot tulee päivittää hallintapaneeliin ja ilmoittaa asiakaspalveluumme.
Palveluiden laskut tulevat ensisijaisesti sähköpostiin. Sähköpostiviestistä löytyy laskun tiedot, jolla sen voi maksaa tilisiirtona haluamastaan pankista. Laskun erittely ja tarkemmat tiedot löytyvät sähköpostiviestin liitetiedostosta. Laskun voi maksaa asiakasjärjestelmästä myös maksupalveluiden kautta.
Kirjeitse tai verkkolaskuina lähetetyistä laskuista veloitetaan laskutuslisä, joka perustuu kunkin laskutustavan aiheuttamiin kokonaiskustannuksiin. Sähköpostitse lähetettävät laskut ovat veloituksettomia. Kirjelaskun ja verkkolaskun hinnasto löytyy hinnastosta. Verkkolaskua varten tulee antaa verkkolaskutunniste (OVT) tilauksen Laskutusosoite-kentässä.
Lähetetty lasku tulee aina maksaa viimeistään eräpäivänä. Mikäli laskua ei ole maksettu eräpäivään mennessä voi palvelu sulkeutua väliaikaisesti. Viivästyksistä veloitetaan lain mukaiset huomautuskulut ja viivästyskorot. Sulkeutuneen palvelun avauksesta voidaan veloittaa hinnaston mukaisesti. Peruutustilanteissa maksu palautetaan asiakkaan ilmoittamalle pankkitilille sopimusehtojen mukaisesti.
Tilaus on toistaiseksi voimassaoleva, eli tilaus jatkuu automaattisesti uudella laskutuskaudella mikäli sitä ei ole irtisanottu. Tilaus tulee irtisanoa vähintään kuukautta ennen uutta laskutuskautta. Vahvistamme irtisanomisen aina erikseen turvallisuussyistä ja irtisanomisen vahvistus on hyvä säilyttää epäselvyyksien välttämiseksi.
Mikäli ette ole tyytyväisiä tuotteisiin tai palveluihin, joita olette saaneet, otattehan yhteyttä asiakaspalveluumme, jolloin voimme yrittää ratkaista ongelman. Mikäli ratkaisua ei löydy, on teillä oikeus siirtää asia käsiteltäväksi EU:n verkkovälitteiseen riidanratkaisu-foorumiin, joka löytyy https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.complaints.screeningphase osoitteesta.
Arvonlisävero sisältyy aina laskuihimme. Yhteisökaupan käänteisen verovelvollisuuden menettely on mahdollista asiakkaan pyynnöstä vain mikäli laskun arvonlisäveroton loppusumma on yli 500 euroa. Arvonlisäverollisten laskujen arvonlisäveroa voi asiakas hakea hyvitettäväksi asiakasyrityksen sijoittautumismaan käytäntöjen mukaisesti.
Webhotelleista
keywords: ssh hallintapaneeli suomennos irc lisäarvopalvelu git paketin päivitys webhotelli paketin valinta
Webhotelliin hintaan ei kuulu verkkotunnusta. Verkkotunnuksista veloitetaan hinnaston mukaisesti. Webhotellia voi kuitenkin käyttää myös ilman erikseen tilattavaa verkkotunnusta ja asiakas voi itse vapaasti liittää omia verkkotunnuksiaan webhotelliin.
Tilaus on sitova ja toistaiseksi voimassaoleva. Webhotellin tilauksen ja sen osuuden tilauksesta voi peruuttaa vapaasti 14 vuorokauden kuluttua tilauksesta. Lisäpalveluiden tai verkkotunnuksien tilausta tai osuutta palvelusta ei voi peruuttaa.
Webhotelli Startti -paketti soveltuu aloitteleville ja pienille sivustoille, joissa on vain vähän aineistoa ja vähän kävijöitä. Startti-pakettia ei suositella WordPress, Joomla!, Drupal tai muiden raskaiden sovelluksien käyttöön. Katso WordPressillä toteutettu testisivu Startti-paketilla.
Webhotelli Perus -paketti soveltuu paremmin keskisuurille sivustoille, jossa on mahdollisesti kohtalaisesti kävijöitä ja aineistoa. Perus-paketti riittää yleensä WordPress, Joomla! tai Drupal käyttöön ilman raskaita lisäosia ja vähäisellä käytöllä. Katso WordPressillä toteutettu testisivu Perus-paketilla.
Webhotelli Teho -paketti soveltuu parhaiten kasvaville sivustoille, jossa on mahdollisesti paljon kävijöitä ja paljon monipuolista aineistoa. Teho-paketti riittää yleensä normaaliin WordPress, Joomla! tai Drupal käyttöön. Katso WordPressillä toteutettu testisivu Teho-paketilla.
Yrityspaketit on suunnattu yrityksille ja vaativille käyttäjille. Ne soveltuvat parhaiten verkkokaupoille, suosituille ja raskaille sivustoille tai suurelle yhteisölle. Hyvä valinta tehokkaaseen WordPress-käyttöön tai verkkokauppalle.
Paketin voi päivittää suurempaan laskutuskauden vaihteessa tai kesken laskutuskauden. Vanhan paketin voi päivittää myös pienempään kesken laskutuskauden, mutta jo maksettua palvelumaksua ei hyvitetä. Mikäli päivitys suurempaan pakettiin tehdään kesken laskutuskauden, niin teemme uuden laskun, jossa hyvitetään vanhan paketin käyttämätön aika ja uusi paketti laskutetaan laskutuskauden loppuun asti. Paketin voi päivittää asiakasjärjestelmän kautta.
Raskaaseen käyttöön, usean sivuston ylläpitoon, kehitysympäristöksi tai muuhun erityiskäyttöön ei sovellu webhotellipaketti, vaan näihin tarkoituksiin paras vaihtoehto on oma palvelin, joihin voitte tutustua Palvelimet-sivuilla. Omalla palvelimella on myös mahdollista käyttää tiettyä versiota palvelinsovelluksesta (PHP, MySQL jne.) ja pitää se käytössä rajoittamattoman ajan.
Palvelun sisältöä laajentaa lukuisat lisäarvopalvelut kuten hallintapaneeli, kotisivukone, SSH-yhteys, sovellusarkisto ja GIT-versionhallinta. SSH-palvelu on tarkoitettu ainoastaan tiedostojen ja tietokantojen tehokkaampaan ja turvallisempaan käyttöön. Palvelu ei sovellu esimerkiksi ohjelmien kääntämiseen tai IRC-käyttöön.
Webhotellien palvelimille tulee päivityksiä päivittäin ja palvelinsovellukset (cPanel, PHP, MySQL jne.) päivittyvät säännöllisesti. Palveluun asennettujen ohjelmien ja skriptien tulee olla ajan tasalla ja noudattaa ajantasaisia standardeja ja hyvää ohjelmointitapaa, jotta ne toimisivat ongelmitta päivityksien yli. Vanhentuneet ominaisuudet voivat poistua päivityksien yhteydessä. Tietoturvapäivityksiä ja pienempiä päivityksiä tapahtuu päivittäin. Isompien päivityksien aikataulu noudattaa LTS-sykliä (long-term support), joka tarkoittaa konservatiivista 3 - 5 vuoden väliä. Tavanomaisista päivityksistä ei tiedoteta erikseen.
Palvelun kielikäännökset ovat epätäydellisiä. Hallintapaneeli tai esimerkiksi kotisivukone ei välttämättä toimi täysin kaikilla selaimilla.
Verkkotunnuksista
keywords: domain verkkotunnus tilaus .fi
Verkkotunnuksen toimitus aloitetaan vasta, kun siihen liittyvä maksu on kokonaisuudessaan suoritettu. Maksupalveluilla tehdyt maksut rekisteröityvät automaattisesti heti maksun tekemisen jälkeen. Tilaus on sitova ja toistaiseksi voimassaoleva. Vapaa perumisoikeus (14 pv) ei koske verkkotunnuksia eikä niiden osuutta tilauksen hinnasta. Verkkotunnuksen siirrosta peritään normaali verkkotunnusmaksu ja verkkotunnuksen voimassaoloa lisätään laskutuskauden mukaisesti. Verkkotunnuksen siirto itsessään on veloitukseton.
Verkkotunnuksen laskussa merkitty voimassaoloaika on viitteellinen ja todellinen voimassaoloaika riippuu verkkotunnuksen toimitusajankohdasta ja siirron tapauksessa verkkotunnuksen aikaisemmasta voimassaoloajasta, jolloin aikaisempi voimassaoloaika siirtyy laskutuksen loppuun. Verkkotunnus on kuitenkin voimassa vähintään laskussa merkityn ajan.
Verkkotunnuksen tilaajan tulee ehdottomasti varmistua tilaamansa verkkotunnuksen lainmukaisuudesta (ks. ohjeet lainmukaisuudesta).
Kansallisia merkkejä (ä, ö jne.) sisältäviä verkkotunnuksia ei suositella ensisijaiseksi verkkotunnukseksi (ks. ohjeet kansallisista merkeistä).
Verkkotunnukset ovat aina asiakkaan hallinnassa. Verkkotunnuksen WHOIS-tietoihin asetetaan kuitenkin oletuksena Suncometin tiedot, joilla suojataan asiakkaan yksityisyys. WHOIS-tiedot eivät vaikuta Suncometin ja asiakkaan välisiin sopimuksiin eikä verkkotunnuksen hallintasuhteeseen. WHOIS-tietoihin voidaan asettaa mitkä tahansa tiedot asiakas vain haluaa. WHOIS-tietojen muutos on maksullinen palvelu. Verkkotunnuksista .fi-tunnuksilla on erityisasema ja .fi-tunnuksien tietoihin tulee aina asiakkaan tiedot, jotka tulee myös pitää ajan tasalla lain mukaisesti.
Verkkotunnuksen haltijan vaihdos tai verkkotunnuksen yhteystietojen (WHOIS) muutokset ovat maksullisia, joista veloitetaan erikseen hinnaston mukaisesti.
Verkkotunnuksen hinta riippuu suoraan kyseisen verkkotunnuspäätteen rekisterin hinnasta. Verkkotunnuksen hinta voi muuttua merkittävästi eri laskutuskausien välillä, jos rekisteri on muuttanut hintaa laskutuskauden aikana. Hintavakaus on todennäköistä merkittävien päätteiden osalta (.com, .net, .org, .eu ja .fi). Hintojen suuri vaihtelu on todennäköisempää muiden päätteiden osalta. Valitsemalla pidemmän laskutuskauden voitte suojautua hintojen vaihteluilta.
Palvelimien ja palveluiden sijainti
keywords: palvelimet palvelut sijainti
Webhotellien palvelimet sijaitsevat Suomessa ja Hollannissa.
Nimipalvelimet löytyvät myös Saksasta, Yhdysvalloista ja Singaporesta (maantieteellinen hajauttaminen).
Omat tiimimme palvelinkeskuksien henkilökunnassa takaa palvelintemme laitteistojen sekä verkkojen toiminnan ympäri vuorokauden jokaisena päivänä vuodessa.
Suomen palvelinkeskuksen HEL1 tiedot.
Hollannin palvelinkeskuksen AMS-01 tiedot.
Verkkotunnuksien keskusrekisterit sijaitsevat useassa eri maassa maailmanlaajuisesti. Vain Euroopan unionin maiden päätteiden rekisterit sijaitsevat Euroopan unionin alueella.
Ulkopuolisten palveluiden (esim. Google Workspace tai Microsoft 365) palvelut toimivat pääosin Euroopan unionin alueella, mutta myös Yhdysvalloissa ja maailmanlaajuisesti.
Yrityksen omistus, pääkonttori, johto, asiakaspalvelu ja tuotekehitys sijaitsee Suomessa.
Siirtyminen palveluntarjoajien välillä
keywords: siirto välittäjän vaihto EPP auth code authorization key transfer ID
Palveluntarjoan vaihtamisen yhteydessä verkkotunnus, sivut, sähköpostit tai muut palveluun tallennetut tiedot eivät siirry automaattisesti. Lähtökohtaisesti asiakas on itse vastuussa tietojensa siirtämisestä sekä sovelluksien ja sähköpostiasetuksien päivittämisestä. Lisäksi asiakkaan tulee itse hankkia kaikki tarvittavat tiedot siirtoja varten eikä uudella palveluntarjoajalla usein ole mahdollisuuksia tai edes valtuuksia näitä tietoja asiakkaan puolesta hankkia.
Tarjoamme tietojen siirtoon ja palveluntarjoajan vaihtamiseen avaimet-käteen palvelua.
Verkkotunnuksen siirron voi tilata verkkokaupastamme.
Verkkotunnuksen siirrossa verkkotunnuksen lukitus tulee poistaa. Verkkotunnuksen mahdolliset DNSSEC-asetukset tulee myös poistaa. Siirtoa varten tarvitsette verkkotunnuksen välittäjän vaihtoavaimen, jonka saatte nykyiseltä palveluntarjoajalta. Vaihtoavain voi olla myös nimeltään: EPP, auth code, authorization key, transfer ID tms.
Siirron valmistuttua verkkotunnuksen nimipalvelimet päivitetään osoittamaan Suncometin palvelimelle asiakkaan pyynnöstä.
Osa verkkotunnuspäätteistä edellyttää siirron hyväksymistä verkkotunnuksen WHOIS-tietojen sähköpostiosoitteesta. Siirto vahvistetaan siirtymällä sähköpostiviestin tarjoamaan osoitteeseen ja sieltä klikkaamalla siirron vahvistuspainiketta (I Authorize, I Accept, I Approve tms).
Voitte tarvittaessa pyytää vanhaa palveluntarjoajaanne suorittamaan kaikki edellä mainitut kohdat ja toimittamaan tarvittavat tiedot siirtoa varten. Verkkotunnuksen siirto voi viedä kaikkiaan jopa neljätoista vuorokautta.
Verkkotunnuksen siirtyessä palveluumme sen nimipalvelu- ja sähköpostiasetukset muuttuvat palvelumme oletusasetuksille. Mikäli verkkotunnuksen sähköpostipalvelut tai alidomainit halutaan osoittavan muualle, tulee muutokset näihin asetuksiin tehdä hallintapaneelista ennen verkkotunnuksen siirtymistä.
Yhteystiedot, laskutustiedot ja viestintä
keywords: yhteystiedot henkilötiedot osoitteen muutos roskaposti, roskakori, lasku
Yhteystietojen pitäminen ajan tasalla on erityisen tärkeää. Pahimmillaan vanhentuneet yhteystiedot voivat johtaa palvelun väliaikaiseen sulkeutumiseen tai verkkotunnuksen menetykseen.
Palveluihimme liittyy neljänlaisia yhteystietoja: laskutuksen yhteystiedot, yhteyshenkilön yhteystiedot, hallintapaneelin tekniset yhteystiedot ja verkkotunnuksien yhteystiedot (WHOIS).
Laskutuksen yhteystietoja käytetään laskutuksen hoitamiseen. Ne on tärkeä pitää ajan tasalla, jotta laskutuksemme saa teihin tarvittaessa yhteyttä. Laskutuksen yhteystiedot voitte päivittää asiakasjärjestelmästä.
Yhteyshenkilön yhteystietoja käytetään tilin asioiden hoitamiseen. Yhteystietoja käytetään tilanteissa, kun asiakaspalvelumme tulee ottaa asiakkaaseen yhteyttä ja kun asiakas ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme. Jokainen tilaus on yhden yhteyshenkilön alaisuudessa ja vain yhteyshenkilö voi hallinnoida tilauksen tietoja. Yhteyshenkilön tiedot voitte päivittää myös asiakasjärjestelmästä.
Hallintapaneeliin voi asettaa sähköpostiosoitteen, jonne hallintapaneeli, palvelin tai asiakaspalvelumme lähettää tiliin liittyviä teknisiä viestejä. Tälläisiä ovat esimerkiksi tiedot levytilan täyttymisestä, sertifikaatin vanhentumisesta ja salasanan vaihtumisesta. Samalla sähköpostilla voitte myös tarvittaessa palauttaa tilin salasanan. Hallintapaneelin yhteyssähköpostin asettaminen onnistuu hallintapaneelista kohdasta Yhteystiedot (Contact Information). Samasta paikasta voi asettaa myös mitä ilmoituksia haluaa vastaanottaa. Palveluihin liittyvät tekniset tiedotteet ja niiden RSS-syöte löytyy omilta sivuiltaan.
Verkkotunnuksen yhteystiedot tulevat rekisterille tietoon ja osittain myös julkisesti WHOIS-tietokantaan. Verkkotunnuksien yhteystietojen pitäminen ajantasalla perustuu lakiin (Tietoyhteiskuntakaari 2014/917 167 §) ja sen tekemättä jättäminen voi johtaa jopa verkkotunnuksen poistamiseen (Tietoyhteiskuntakaari 2014/917 169 §). Verkkotunnuksen yhteystiedot voitte päivittää asiakasjärjestelmän ja asiakaspalvelumme kautta.
Asiakkaalle lähetetyt laskut, tilin tiedot tai muut tekniset viestit voivat helposti joutua roskakoriin tai roskapostikansioon niiden sisältämien teknisten tietojen takia. Tästä syystä suncomet.fi ja suncomet.com tulisi lisätä sähköposteihin erikseen sallittujen (turvallisten) lähettäjien listalle.
Ohessa ohjeita eri sähköpostipalveluihin ja ohjelmiin.
Gmail
1. Kirjautukaa Gmailiin
2. Klikatkaa hakukentässä olevaa nuolta (Näytä hakuasetukset)
3. Kirjoittakaa Kohteesta-kenttään: @suncomet.fi
4. Klikatkaa Luo suodatin
5. Valitkaa Älä koskaan siirrä roskapostiin
6. Klikatkaa Luo Suodatin
Linkki Gmail-ohjeisiin englanniksi.
Hotmail / Outlook.com / Live
Lisätkää *@suncomet.fi ja @suncomet.fi turvallisten lähettäjien listalle. Linkki Outlook.com-ohjeisiin.
Yahoo!
Luokaa suodatin, joka siirtää @suncomet.fi lähettäjän viestit Saapuneet -kansioon. Linkki Yahoo!-ohjeisiin englanniksi.
Microsoft Outlook -ohjelma
Merkitkää @suncomet.fi turvallisten lähettäjien listalle. Linkki Outlook-ohjeisiin.
Apple Mail -ohjelma
Lisätkää @suncomet.fi yhteystietoihin. Linkki Apple Mail -ohjeisiin.
Mozilla Thunderbird -ohjelma
Merkitse @suncomet.fi viestit "Ei roskapostiksi" ja tarvittaessa luokaa suodatin, joka merkitsee @suncomet.fi lähettäjän viestit "Ei roskapostiksi". Linkki Thunderbird-ohjeisiin.