Ennen yhteydenottoa ongelmissa, olkaa hyvä ja käykää huolella läpi seuraavat ohjeet sillä siihen saattaa löytyä jo vastaus. Näin vältämme turhat ruuhkat asiakaspalvelussamme ja voimme palvella teitä nopeasti silloin, kun siihen todella on tarvetta.
Ongelmien yleisimmät ratkaisut
Oheessa on lista yleisimmistä toimenpiteistä, joilla suurin osa ongelmista ratkeaa.
- Laitteiden uudelleenkäynnistys ja välimuistien tyhjennys
Uudelleenkäynnistäkää käyttämänne päätelaite (tietokone, puhelin tai pad) sekä Internet-yhteyden reititin (ADSL, WIFI tms). Tyhjentäkää selaimen tai sähköpostiohjelman välimuisti käyttämänne ohjelman ohjeiden avulla. Kokeilkaa mahdollisuuksien mukaan myös toisella selaimella tai ohjelmalla. Mikäli ongelma koskee sähköpostia, niin kokeilkaa toimiiko sähköposti webmailin kautta (palvelinosoitteet).
- Palvelinosoitteiden tarkistus
Mikäli ongelma koskee webmailiin, sähköpostiin tai hallintapaneeliin yhdistämistä, niin tarkistakaa, että teillä on käytössä ajantasaiset osoitteet. Mikäli käytätte selaimen kirjainmerkkejä, niin hallintapaneelin ja webmailin käytössä tulee tarkistaa, ettei osoite sisällä cpsess-riviä vaan, osoite on muodossa, joka on annettu palvelinosoitteissa. Sähköpostiohjelmaa käytettäessä tarkistakaa, että palvelinosoite (lähtevä ja saapuva) ei ole muuta kuin kyseisen palvelimen palvelinosoite.
- Salasanan palautus ja tilin uudelleen asennus käytettyyn ohjelmaan
Mikäli ongelmia esiintyy tilin käytössä palvelinosoitteiden tarkistuksen jälkeen, niin ensimmäisenä kannattaa vaihtaa tilin salasana. Hallintapaneelin ja sähköpostitilin salasanan voi vaihtaa hallintapaneelista. Hallintapaneelin tiedot löytyvät tilin tiedot viestistä, joka on lähetetty webhotellitilin toimituksen yhteydessä. Ajantasainen hallintapaneelin osoite löytyy palvelinosoitteista. Mikäli salasanan vaihto ei auta, niin tili kannattaa kokeilla asentaa uudestaan sähköpostiohjelmaan, FTP-ohjelmaan tms. Varmuuden vuoksi on hyvä olla poistamatta vanhaa tiliä vaan asentaa tili uutena tilinä ohjelmaan.
- Yhteysongelmien selvitys
Yhteysongelmia voi esiintyä monesta syystä ja ne ovat yleensä hetkellisiä. Kokeilkaa mahdollisuuksien mukaan toisella Internet-yhteydellä (esim. mobiiliyhteydellä). Yrittämällä yhdistää tilinne hallintapaneeliin tai webmailiin (palvelinosoitteet) näette, että estääkö palvelimen palomuuri pääsynne palvelimelle. Mikäli palomuuri estää pääsynne, niin saatte siitä ilmoituksen ja ohjeet ongelman ratkaisemiseksi.
- Levytilan vapautus
Mikäli sähköpostien vastaanottamisessa tai sivuston toiminnassa on ongelmia, niin se voi johtua levytilan täyttymisestä. Mikäli saatte "The system user käyttäjätunnus has exceeded its allotted quota of disk blocks" virheilmoituksen yrittäessä kirjautumista hallintapaneeliin tai webmailiin, niin levytila on varmuudella loppunut. Hallintapaneelista voitte seurata levytilan käyttöä ja asettaa yhteyssähköpostin, johon saatte ilmoitukset levytilan käytöstä. Mikäli levytila on täyttynyt, ettekä pääse tilille vapauttamaan levytilaa, niin olkaa hyvä ja ottakaa yhteyttä asiakaspalveluun.
- Muut ongelmat
Yleisistä ongelmista ja häiriöistä sekä merkittävistä teknisistä muutoksista tiedotetaan teknisissä tiedotteissamme ja palvelinlaajuiset ongelmat näkyvät toiminta-aika sivuillamme. Ongelmiin löytyy usein vastaukset yleisistä kysymyksistä tai yleisistä teknisistä kysymyksistä. Lisäksi cPanel tarjoaa runsaasti englanninkielisiä ohjeita ja videoita omilla sivuillaan.